Her World : BEST HOME COOK CONTEST 2016

Sekali lagi, saya telah menyertai peraduan masak-memasak.  Saja suka-suka tanpa mengetahui apa hadiah dia. Yang penting dapat masak, dapat cabar diri sendiri dalam kemelut masak yang penuh tekanan. Alhamdulillah dapat masak dengan tenang dan berjaya menang.  Kali ini, BEST HOME COOK CONTEST 2016 menggunakan tema ubi kentang – US Potato. Jadi peserta perlu menghatar resepi yang kreatif. Pening juga memikirkan idea untuk masak kentang. Perlu lari dari norma hidup. Tak nak masak pie, mousaka, bergedil, sup kentang dan kari kentang. Jadi saya cari idea dalam google. Alhamdulillah dapat idea. Saya masak Aloo Tokri.

img_0741

BOleh lah Afriena yang tolong snap

img_0738

Potato productsimg_0737

MAcam-macam jenis ubi kentang.

Aloo Tokri sejenis makanan India -street food-. Aloo Tokri adalah asalanya dari bahasa hindi, maksud Aloo ialah ubi kentang, Tokri maksud dia bakul.. Tidak pernah rasa, atau tengok depan mata…tapi what the heck? apa salah nya mencuba kan.

Date: 22nd October 2016

Time: 9:30am -12pm

Venue: Starhill Culinary Studio, Kuala Lumpur

Seperti yang dijanjikan, kami sekeluarga pergi menuju ke tempat yang ditetapkan. Baru saya tahu, Yang dipilih adalah cuma 6 orang dan kami semua sudah kira menang RM500 sebagai hadiah saguhati. Nasib baik datang sebab ingatkan malas nak datang masak. Sebab macam tak yakin dengan resepi yang saya cipta. Hanya menggunakan 5 bahan termasuk ubi kentang kiranya amatlah susah jugaknah. Aloo Tokri , kalau di ikutakan memerlukan banyak bahan. Ada 2 -3 jenis chutney dalam bakul. Susah jugak. Jadi saya amik senang… dalam bakul tu kena ada rasa rempah sebab dia perlu ada rasa india, rasa masam jadi saya gunakan corriendar chutney yang ada rasa masam dari lemon, dan rasa manis pula , saya gunakan caramelised onion. Ni kira jadi macam fusion lah. Masa 45 minit singkat untuk saya sebab nak kena buat tokri aka bakul dari kentang, lepas tu kena bakar. But I like the pressure. Takkan nak menag duit tanpa buat apa-apa… takde trill lah kan.

hw3

tengah sibuk memasak

hw2

busy..jangan kacau… masa ada lagi 15 minit ni… rasanya baru masukkan tokri tu dalam oven huhuhu

img_0743

Recipe: Aloo Tokri
Ingredients
  • 5 pcs potato
  • 1 bunch Cilantro
  • 2 red onion
  • 2 tsp mix spice
  • 1 lemon
Method
  • Shred the 4 pcs potato and form to basket. leave 1 tablespoon for later use
  • Bake the potato basket for 20 minute
  • dice 1 potato and boil it till tender. taste it with salt pepper
  • make cilantro chutney – blend cilantro with spice, salt pepper , cooking oil and lemon juice
  • make caramelized onion – slice the red onion the slow cook to make the caramelized onion
  • fry the balance of the shred potato with mix spice. salt to taste
To serve – fry the potato basket, then fill it with boiled diced potato, cilantro chutney, caramelised onion then garnish with cilantro, diced red onion and fried shred potato

 

After 45 minute, akhirnya siap jugak. Harapan saya masa tu, jangan juri muntah heheheh sebab saya sendiri tak sempat rasa. Tapi bila dah nak balik sempat ambil satu bakul, untuk suami rasa. Dia kata sedap, full of indian flavours and my husband tidak menunjukkan rasa nak muntah atau pitam. So sedap lah kot. kalau tak takkan boleh dapat 1st runner up dan markah beza cuma 0.7 dengan grand prize winner.

hw4

Macam tak sangka kan boleh menang….

hw1

Group photo

step by step…kalau nak menang grand prize winner

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.